Czego się dowiesz:
- Jakie prace wykonano w ramach przebudowy al. Wojska Polskiego w Częstochowie?
- Jakie wyzwania napotkano podczas realizacji inwestycji?
- Kto udzielił informacji o trudnościach w realizacji projektu?
- Jakie były największe wyzwania techniczne podczas przebudowy?
- Ile osób pracowało na budowie w okresie największego zaangażowania?
Zakres prac
W ramach projektu przebudowano 5,5 km dawnej „Gierkówki”. Powstało 15 nowoprojektowanych obiektów inżynieryjnych, 3 wyremontowano i zbudowano 7 niezależnych murów oporowych. Te obiekty obejmowały m.in. 7 kładek dla pieszych i rowerzystów, 3 przejścia podziemne, 4 wiadukty i most przez Wartę. Inwestycja realizowana w formule „buduj” wiązała się z wieloma wyzwaniami techniczno-projektowymi, w tym pracami w centrum miasta oraz dokończeniem robót rozpoczętych przez poprzedniego wykonawcę.
Wyzwania podczas realizacji
Jerzy Reda, Zastępca Dyrektora Kontraktu z Grupy NDI, wyjaśnia: „Realizowanie projektu po poprzednim wykonawcy stanowiło dla nas największe wyzwanie. Trzeba było wykonać wiele zmian projektowych nieujętych w dokumentacji, a to wydłużało cały proces, więc czas na budowę szybko nam się kurczył”. Mimo trudności, pierwszy odcinek oddano do użytku na początku grudnia 2023 roku, a ostatnie metry chodnika i ścieżek rowerowych w połowie kwietnia 2024 roku.
Największym wyzwaniem była realizacja wiaduktu WD-4 nad Aleją Pokoju, która była wykonywana pod ruchem. Prace były skomplikowane z powodu niezinwentaryzowanego uzbrojenia podziemnego, uciążliwości pogodowych i licznych zmian projektowych.
Zakończenie inwestycji
Przebudowa Al. Wojska Polskiego to jedna z największych inwestycji drogowych w Częstochowie. Paweł Zawiła, Dyrektor Kontraktu z Grupy NDI, podkreśla: „Mieliśmy tutaj wszystko, co inżynier drogowy czy mostowy może spotkać w swojej praktyce, a więc kolizje z linią kolejową, tramwajową, ulicami, ciągami pieszymi czy rzeką. Termin, który wyznaczył inwestor, był bardzo ambitny. Zrealizowaliśmy go w nieco ponad rok, w dobrej jakości i przy zachowaniu bezpieczeństwa”.
Tomasz Kawalec, Kierownik Budowy, dodaje: „Zaczęliśmy z 'wysokiego C'. W okresie jesienno-zimowym na budowie pracowało około 300 osób, a latem oraz jesienią prawie 600 osób i 200 jednostek sprzętowych. To jedna z największych budów, jakie prowadziłem”.
źródło: rynekinfrastruktury.pl