sobota, 10 maj 2025 12:30

Nowy odcinek DK46 oddany. Droga Janów – Lgoczanka gotowa do jazdy

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Modernizacja drogi wojewódzkiej Modernizacja drogi wojewódzkiej Zdjęcie redakcyjne

Na trasie krajowej nr 46 w województwie śląskim zakończono kluczowy etap przebudowy. Między Janowem a Lgoczanką kierowcy już korzystają z nowoczesnej drogi. Trasa została rozbudowana z uwzględnieniem potrzeb pieszych i rowerzystów.

Spis treści:

Odcinek Janów – Lgoczanka oddany do użytku

Droga krajowa nr 46 między Janowem a Lgoczanką została oddana do użytku. Ma długość 6,9 km. Przebiega przez lasy, wzgórza i pola. Trasa została wyposażona w nową infrastrukturę drogową.

Zrealizowano:

  • 2 przebudowane skrzyżowania
  • 6 zatok autobusowych
  • 8 przejść dla pieszych, w tym 2 z przejazdami rowerowymi
  • 2 punkty kontroli pojazdów
  • blisko 10 km chodników oraz tras pieszo-rowerowych

Cała trasa otrzymała nowe oświetlenie, bariery ochronne oraz oznakowanie poziome.

Prace na odcinku Lelów – Nakło zakończą się w czerwcu

Odcinek między Lelowem a Nakłem liczy 7,7 km. Obecnie trwają końcowe odbiory techniczne. Otwarcie zaplanowano na czerwiec.

W ramach rozbudowy wykonano:

  • 9 skrzyżowań, w tym rondo w Nakle
  • 8 zatok autobusowych
  • 2 wiaty przystankowe
  • 8 przejść dla pieszych
  • 9 km tras pieszo-rowerowych

Część drogi została przesunięta na południe o 0,5 do 1,5 metra, co poprawiło widoczność i płynność ruchu.

Znaczenie drogi krajowej 46 dla regionu

Droga krajowa nr 46 łączy województwa dolnośląskie, opolskie i śląskie. Jej długość to około 270 km. Stanowi połączenie między DK91 w Częstochowie a DK78 w kierunku województwa świętokrzyskiego.

Trasa pełni funkcję komunikacyjną i gospodarczą. Modernizacja służy poprawie bezpieczeństwa i zmniejszeniu natężenia ruchu.

Dane techniczne i koszt inwestycji

Prace na obu odcinkach rozpoczęły się w 2023 roku. Inwestorem jest firma Adac-Lewar z Przystajni. Koszt robót budowlanych wyniósł niemal 105 milionów złotych.

Nowa DK46 została zaprojektowana z myślą o nośności do 11,5 tony na oś oraz standardach nowoczesnego ruchu drogowego.

Efektem działań jest zwiększone bezpieczeństwo i komfort dla kierowców, pieszych oraz rowerzystów.